Współpraca rodziców i nauczyciela

 

 Współpraca między nauczycielami w przedszkolu a rodzicami jest bardzo ważna i ma duże znaczenie - korzyści odnoszą wszyscy: dzieci, rodzice i nauczyciele. Dobre kontakty     i właściwa komunikacja pomiędzy nauczycielami a rodzicami pomagają dzieciom odnaleźć się w nowej sytuacji - debiucie w przedszkolu.

 

Formy współpracy

 

Rodzice i nauczyciele mogą współpracować na wiele sposobów. Współpraca zaczyna się od indywidualnych rozmów na temat dziecka, a kończy na wspólnym organizowaniu przedszkolnych uroczystości.

 

 

Formy współpracyw naszym przedszkolu

pomiędzy rodzicami a nauczyciem to:

 

  • spotkania z rodzicami w grupie - na zebraniach z rodzicami omawiane są wszelkie sprawy bieżące związane z funkcjonowaniem przedszkola (kwestie formalne, finansowe, informacje o nadchodzących wydarzeniach i uroczystościach, osiągnięcia dzieci w nauce – diagnoza przedszkolna itd.)

     

  • kontakty indywidualne z rodzicami - polegają na omawianiu spraw dotyczących zachowania, jego osiągnięć lub kłopotów, jakie sprawia (rodzice mogą wyjaśniać wątpliwości, nauczyciele informują o niepokojących objawach)

     

  • zajęcia otwarte dla rodziców - w trakcie zajęć otwartych rodzic może zobaczyć swoje dziecko na tle innych dzieci i samodzielnie określić poziom rozwoju swojego dziecka

     

  • uroczystości przedszkolne - wynikają z kalendarza imprez ("Dzień Mamy", "Dzień Taty", "Dzień Babci i Dziadka", "Dzień Dziecka", okazje świąteczne itd.). Podczas uroczystości organizowanych w przedszkolu rodzic ogląda przygotowany przez nauczycieli i dzieci program artystyczny, czasami pomaga przygotowując specjalny poczęstunek dla dzieci itp. Uroczystością szczególnie ważną dla dzieci jest pasowanie na przedszkolaka oraz zakończenie roku przedszkolnego.

     

  • gazetki - poradniki wychowawcze, z których mogą korzystać rodzice, przygotowana przez nauczycieli gazetka ścienna przedstawiająca prace dzieci.

     

  • festyny, turnieje, bale - wszystkie te imprezy mogą być 

    (i często są) przygotowywane wspólnie z rodzicami

     

  • pomoc organizacyjna i wspólna zabawa - chodzi tutaj o wiele innych form, w zależności od inwencji nauczyciela. Wychowawca w danej grupie może np. ogłaszać konkursy rodzinne, kiermasze, aukcje, które rodzice przygotowują wspólnie z przedszkolem

     

  • sponsoring ze strony rodziców - rodzice np. fundują zabawki, nagrody w konkursach, refundują wycieczki organizowane dla dzieci, kupują artykuły papiernicze niezbędne do zajęć itd. W zamian otrzymują podziękowania i wręcza im się dyplomy

     

  • pomoc w opiece nad dziećmi w czasie wspólnych wyjść (np. do kina) oraz przedszkolnych wycieczek.

 

 

Korzyści dla rodziców

 

Nauczyciele często korzystają z bezinteresownej pomocy rodziców, np. przy organizowaniu większych uroczystości czy z ich wsparcia finansowego, jednak również rodzice odnoszą korzyści z zaangażowania się we współpracę z przedszkolem. Dzięki kontaktom z nauczycielami rodzice wiedzą na bieżąco, jaki jest poziom rozwoju dzieci i czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo.

Obecność w życiu przedszkola daje rodzicom szansę na obserwowanie zachowania dziecka na tle grupy przedszkolnej. Z drugiej strony dla dzieci uczestnictwo rodziców w uroczystościach przedszkolnych jest bardzo ważne. Każde dziecko zawsze ma nadzieję, że jego rodzice pojawią się na przygotowywanym przez grupę przedstawieniu - zdarza się, że dzieci bywają bardzo zawiedzione, gdy rodziców zabraknie na uroczystości. Co więcej nauczyciele zawsze służą rodzicom pomocą i radą, chętnie odpowiadają na pytania związane z wychowaniem dziecka i na wszelkie ewentualne wątpliwości.

Ważne jest, by rodzice słuchali sugestii nauczycieli. Nauczyciel często jako pierwszy zauważa wszelkie nieprawidłowości w zachowaniu i to on sugeruje rodzicom wizytę z dzieckiem w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. O wizycie w poradni i skierowaniu dziecka do specjalisty mogą zadecydować tylko rodzice - dlatego tak ważna jest komunikacja między opiekunami dziecka w domu i w przedszkolu. Jeśli w poradni zdiagnozowano konkretne problemy, rodzice powinni przekazać opinię poradni nauczycielowi. W ten sposób zajęcia wyrównawcze (prowadzone w każdym przedszkolu) będą mogły zostać dopasowane do potrzeb konkretnego dziecka, co wzmocni efekt terapeutyczny.