„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym,

kim stać się może” 

Janusz Korczak

 

 

KODEKS PRZDSZKOLAKA

 

Kodeks przedszkolaka obowiązujący w naszym przedszkolu:

 

1.     Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.

2.    Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.

3.    Szanuję cudzą własność.

4.    Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i       tego samego oczekuję od innych.

5.    Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.

6.    Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości.

7.    Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.

8.    Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.

     9.    Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.

   10. Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się

     wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.

 

Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu

 

Ustalony został „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy, dotyczące:

 

-        zachowania podczas posiłków,

-        zachowania w łazience,

-        zachowania w szatni,

-        zachowania w sali,

-        zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,

-        zachowania podczas wycieczek i spacerów.

 

Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:

 

1.     Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.

2.    Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.

3.    Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.

4.    Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.

5.    Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

 

Reguły zachowań w łazience

 

Mycie rąk:

1.     Podwijam rękawy, aby się nie zamoczyły.

2.    Moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.

3.    Trę namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.

4.    Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.

5.    Zakręcam kran.

6.    Otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.

7.    Wycieram bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.

8.    Na właściwym wieszaku zawieszam ręcznik.

9.    Odwijam rękawy i zapinam je (gdy ktoś ma kłopoty, prosi o pomoc kolegę lub panią).

 

Myjemy ręce:

1.    przed oglądaniem książek,

2.   przed posiłkami i po ich spożyciu,

3.   po wyjściu z toalety.

 

Pielęgnacja zębów:

1.     Do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.

2.    2-, 3-krotnie płuczemy usta.

3.    Na szczotkę wyciskamy pastę.

4.    Myjemy zęby okrężnymi ruchami, przypominającymi rysowanie małych kółek.

5.    Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.

6.    Płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.

7.    Wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.

8.    Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.

 

Higiena potrzeb fizjologicznych:

 

1.     Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.

2.    Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.

 

Reguły zachowań w szatni:

 

1.     Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.

2.    Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).

3.    Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.

4.    Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).

5.    Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.

6.    Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.

 

 

Zasady zachowania się w sali:

 

1.     Nie biegaj po sali.

2.    Dziel się wszystkim.

3.    Mów umiarkowanym głosem.

4.    Graj uczciwie.

5.    Nie bij innych.

6.    Sprzątaj po sobie.

7.    Używaj słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

 

Postaraj się nie mówić głośno:

 

1.     gdy inni cicho pracują,

2.    gdy inni się bawią,

3.    gdy czytamy i słuchamy,

4.    gdy inni są zmęczeni,

5.    gdy inni odpoczywają.

 

 

PODSTAWOWE NORMY I ZASADY PRZEDSZKOLAKA:

 

  • Przestrzeganie ustalonych wspólnie z nauczycielem zasad i norm postępowania w grupie
  • Przestrzeganie umów i norm regulujących życie w grupie
  • Dbanie o estetyczny wygląd sali oraz porządek podczas zabaw, zajęć i posiłków – sprzątanie po sobie zabawek
  • Opiekowanie się i udzielanie pomocy potrzebującym kolegom/koleżankom
  • Akceptowanie rówieśników nowo przybyłych
  • Zwracanie się w razie problemów do nauczyciela
  • Rozwiązywanie konfliktów bez stosowania przemocy
  • Szanowanie własności społecznej i indywidualnej
  • Dbanie o zdrowie i życie
  • Używanie zwrotów grzecznościowych
  • Eksponowanie dobra, potępianie zła
  • Pamiętanie o konsekwencjach swojego działania
  • Respektowanie i przestrzeganie systemu nagród i kar

 

 

KAŻDY PRZEDSZKOLAK POWINIEN:

 

  • Bawić się zgodnie
  • Postępować uczciwie i szlachetnie
  • Pomagać sobie nawzajem
  • Być uprzejmym, życzliwym i przyjaznym
  • Okazywać uczucia
  • Mówić otwarcie o swoich uczuciach, emocjach i poglądach
  • Szanować i tolerować inność
  • Słuchać poleceń dorosłych
  • Dbać o zabawki i książki
  • Dzielić się z innymi tym co posiada
  • Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
  • Szanować pracę innych
  • Wyrażać własne potrzeby
  • Być przyjacielem przyrody

 

 

KAŻDY PRZEDSZKOLAK NIE POWINIEN:

 

  • Wyrządzać krzywdy innym (bić, kopać, gryźć itp.)
  • Wyśmiewać się z innych
  • Obrażać się na kolegów i nauczycieli
  • Używać brzydkich słów
  • Przezywać innych
  • Kłócić się z kolegami
  • Przeszkadzać innym w zabawie i pracy
  • Niszczyć wytworów pracy innych
  • Niszczyć zabawek i innych przedmiotów
  • Krzyczeć, hałasować
  • Płakać i histeryzować
  • Biegać w sali zajęć i na korytarzu przedszkolnym
  • Zabierać cudzych rzeczy
  • Uczyć się złych zachowań od niegrzecznych dzieci

 

 

NAGRADZAMY ZA:

 

  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę
  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Bezinteresowną pomoc innym
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola

 

FORMY NAGRADZANIA:

 

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała wobec grupy
  • Pochwała przed rodzicami
  • Eksponowanie mocnych stron dziecka
  • Wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy, np. pociągu
  • Przydzielenie ważnego zadania do wykonania (np. roli dyżurnego)
  • Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania
  • Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy
  • Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki
  • Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci
  • Chodzenie w pierwszej lub ostatniej parze

 

 

WZMOCNIENIA NEGATYWNE STOSUJEMY ZA:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • Zachowania agresywne
  • Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności
  • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

 

 

FORMY WZMOCNIEŃ NEGATYWNYCH:

 

  • Upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad)
  • Upomnienie słowne wobec grupy
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika
  • Czasowe odsunięcie od zabawy
  • Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku
  • Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
  • Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
  • Spędzanie kilku minut na "krzesełku myślenia"
  • Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia)
  • Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań)